Logo strony przedstawiające klawiaturę pianina, gdzie czarne klawisze stylizowane są na piszczałki. Pod spodem znajdują się litery RP, czyli inicjały od Rafał Piwowarczuk
Widok na manuały organowe w kościele. Na zdjęciu widoczne są klawisze i przełączniki służące do włączania i wyłączania kombinacji oraz głosów organowych.

Śpiewnik kościelny dla organisty - który wybrać?

Wielu z Was - zwłaszcza na początku przygody z grą na organach i pracy jako organista - pyta mnie: „Z jakich śpiewników kościelnych warto korzystać?”. To ważne pytanie, bo odpowiedni śpiewnik kościelny dla organisty to coś więcej niż tylko zbiór nut i tekstów pieśni religijnych. Źle dobrany może utrudniać posługę i skutecznie zniechęcać do dalszego grania oraz rozwijania swoich umiejętności.
Przez lata nauki w szkole muzycznej, Studium Organistowskim, a także podczas grania w kościele czy śpiewania w różnych chórach miałem okazję korzystać z wielu śpiewników. Były wśród nich te bardziej "klasyczne" i typowe dla organistów, czyli czterogłosowe, jak i bardziej "nowoczesne", które świetnie sprawdzą się podczas pracy ze scholami muzycznymi czy we wspólnocie młodzieżowej.

Oczywiście nie jestem w stanie opisać tu dosłownie każdego śpiewnika, który wpadł mi w ręce, dlatego postanowiłem przygotować zestawienie tych ciekawszych (moim zdaniem!) śpiewników kościelnych, które wpadły mi w ręce. Mam nadzieję, że pomoże Wam to łatwiej zdecydować, po jaki śpiewnik sięgnąć. 🙂

 

Dlaczego odpowiedni śpiewnik kościelny jest tak ważny dla organisty?

Z czasem, gdy spędzisz przy organach kilka lat, wiele pieśni zagrasz z pamięci. Jednak na początku grania na organach dobry śpiewnik kościelny dla organisty potrafi być prawdziwym ratunkiem, ponieważ:

 

  • Systematyzuje repertuar liturgiczny – zamiast zastanawiać się co zagrać, masz gotowe pieśni przypisane do poszczególnych okresów roku liturgicznego (Adwent, Wielki Post, Wielkanoc, Boże Narodzenie) lub na konkretne uroczystości, święta, wydarzenia czy obrzędy.
  • Pomaga zachować spójność – tekst i melodia są zawsze te same, co ułatwia śpiew nie tylko wiernym, ale i samemu organiście.
  • Ułatwia przygotowanie pod kątem liturgii – wystarczy chwila, żeby znaleźć pieśni pasujące do czytań czy święta, bez przekopywania się przez zbiory nut, luźne kartki, strony internetowe itd.
  • Daje spokój – w sytuacji zaskoczenia (np. nagła zmiana przebiegu Mszy) masz pewność, że znajdziesz odpowiednią pieśń.
  • Zwiększa pewność siebie organisty - przejrzystość śpiewnika sprawia, że nawet przy rozproszeniu lub pomyłce łatwo wrócić na właściwe tory.

 

To oczywiście tylko kilka przykładów, które wpadły mi do głowy i każdy może mieć własne argumenty "za". Śpiewnik kościelny pełni rolę takiego cichego partnera, asystenta organisty. Z czasem zrozumiałem też, że warto mieć kilka różnych śpiewników. Pozwala to na:

 

  • Dobranie harmonizacji pod kątem umiejętności - śpiewniki różnią się poziomem trudności opracowania danej pieśni (istotne zwłaszcza w przypadku śpiewników czterogłosowych), więc możemy wybrać łatwiejszą dla nas wersję
  • "Świeżość" w grze i ciągły rozwój - unikamy rutyny i ciągłego grania w ten sam sposób, odkrywamy nowe przejścia i inspiracje harmoniczne.
  • Porównanie kilku wersji tekstu lub melodii - niektóre pieśni różnią się melodią lub tekstem w zależności od śpiewnika. Mając kilka źródeł, łatwo je zestawić ze sobą i wybrać najwłaściwszą wersję.

 

Nie ma się jednak co rozgadywać, tylko przechodzimy do meritum sprawy. 😊

 

Śpiewniki z których korzystałem - który śpiewnik kościelny dla organisty jest najlepszy?

 

Panu memu śpiewać chcę – ks. Zbigniew Piasecki

To śpiewnik, po który sięgałem wtedy, gdy nie mogłem znaleźć konkretnej pieśni w innych zbiorach, takich jak np. śpiewnik ks. Siedleckiego.
Ogromnym plusem tego śpiewnika jest to, że oprócz tradycyjnej linii melodycznej zawiera także zapisane akordy (tzw. chwyty gitarowe). To świetne ułatwienie zwłaszcza dla osób grających na keyboardzie lub gitarze, ponieważ śpiewnik możemy wykorzystać nie tylko w przygotowaniach do liturgii, ale także podczas różnych pielgrzymek, obozów, festynów parafialnych czy pracy z zespołami muzycznymi.


Choć „Panu memu śpiewać chcę” nie był moim podstawowym śpiewnikiem, kilka razy mnie "uratował". Traktuję go więc jako takie uzupełnienie.


Plusy:

  • Podane akordy (chwyty) do linii melodycznej
  • Śpiewnik zawiera mniej znane pieśni i piosenki religijne
  • Stanowi praktyczne uzupełnienie repertuaru

 

Minusy:

  • Stosunkowo mniejszy wybór pieśni niż w przypadku innych śpiewników
  • Bardzo uproszczona harmonizacja
  • Mało popularny w użyciu
  • Może być niedostępny na rynku do kupienia


Więcej informacji tutaj: "Panu memu śpiewać chcę" - Wydawnictwo WAM
 

Exsultate Deo – Wydawnictwo Światło-Życie

Z tego śpiewnika korzystałem już częściej, niż z „Panu memu śpiewać chcę”. „Exsultate Deo” to śpiewnik opracowany przez Panią Gizelę Marię Skop, uwzględniający najnowsze wskazania dokumentów Stolicy Apostolskiej dotyczące muzyki liturgicznej.

 

Śpiewnik Exsultate Deo zawiera:

  • Części stałe Mszy Świętej,
  • Śpiewy łacińskie
  • Melodie psalmów responsoryjnych i aklamacji,
  • Bogaty wybór pieśni na poszczególne okresy roku liturgicznego, a także pieśni okolicznościowe i hymny

 

Śpiewnik uzupełniono także o praktyczne wskazówki jak dobierać śpiewy do liturgii, czyli coś, co jest niezwykle pomocne dla każdego organisty. Część pieśni ma także zapisane akordy (chwyty gitarowe).

 

Plusy:

  • Kompletny śpiewnik, zawierający różne elementy liturgii, jak części stałe, psalmy, pieśni, piosenki oazowe czy śpiewy łacińskie
  • Część pieśni ma podane akordy
  • Uwzględnia wskazania Stolicy Apostolskiej
  • Zawiera praktyczne porady

 

Minusy:

  • Rzadziej spotykany w parafiach niż inne śpiewniki
  • Nie wszystkie pieśni mają zapisane akordy

 

Więcej informacji o śpiewniku Exsultate Deo w Wydawnictwie WAM

 

Abba – Ojcze – śpiewnik ks. profesora Hieronima Chamskiego

Śpiewnika osobiście w domu nie posiadam, ale miałem przyjemność z niego korzystać podczas swojej muzycznej działalności.„Abba – Ojcze” to obszerny zbiór pieśni i piosenek religijnych, opracowany przez ks. Hieronima Chamskiego.

 

Co zawiera ten śpiewnik i dlaczego warto z niego korzystać:

  • Oferuje ogrom uniwersalnego materiałuponad 1000 stron nut, pieśni liturgicznych, części stałych Mszy, nieszporów, litanii oraz piosenek do wykorzystania również poza samą liturgią.
  • Nad melodią pieśni znajdują się akordy - pomagają w grze np. na keyboardzie lub gitarze
  • Tonacje dostosowane dla wykonywania podczas praktyki liturgicznej – niektóre pieśni zostały zapisane w niższych tonacjach, co sprawia, że śpiew jest łatwiejszy dla wiernych.
  • Dobra czytelność – kolorowe krawędzie działów pomagają w szybkim i wygodnym poruszaniu się po śpiewniku

 

Śpiewnik „Abba - Ojcze” ze względu na swoje bogactwo repertuaru może stanowić naprawdę świetne uzupełnienie biblioteczki organisty! Mimo opinii, że śpiewnik jest dosyć drogi, wart jest swojej ceny! 🙂

 

Plusy:

  • Bardzo obszerny materiał (ponad 1000 stron!) obejmujący pieśni, piosenki, części stałe itd.
  • Zawiera akordy (chwyty) ułatwiające akompaniament
  • Przystępne i wygodne tonacje pod kątem śpiewu
  • Oprócz wersji "pionowej", można znaleźć także wersję "poziomą"
  • Dostępne są kolejne, coraz bardziej rozbudowane wydania

 

Minusy:

  • Dosyć ciężki - może być niewygodny i mało poręczny na pulpicie organów
  • Bardzo proste akordy
  • Część pieśni może być dyskusyjna pod kątem "wartości" muzycznej czy liturgicznej

 

Więcej informacji: Śpiewnik "Abba - Ojcze" - Wydawnictwo WAM

 

Niepojęta Trójco – śpiewnik dominikański

„Niepojęta Trójco” to dwutomowy śpiewnik liturgiczny wydany przez Fundację Dominikański Ośrodek Liturgiczny i do dziś jest jednym z najpopularniejszych śpiewników wykorzystywanych w duszpasterstwach dominikańskich.

Dwa tomy łącznie dają nam ponad 1000 stron zróżnicowanego repertuaru - od chorału gregoriańskiego, aż po współczesne kompozycje.

 

Zawartość śpiewnika:

  • Pieśni dawne i tradycyjne, wczesna polifonia i chorał gregoriański,
  • Kompozycje współczesnych kompozytorów, m.in. Pawła Bębenka, Piotra Pałki, Dawida Kusza i innych, których opracowania na stałe wpisały się w repertuar wykonawczy wspólnot i schol
  • Części stałe Mszy, psalmy, hymny, melodie czytań, Liturgia Godzin, unikatowe dodatki, takie jak Pasja wg św. Jana czy Exsultet w polskiej wersji językowej, a także litanie, modlitwy i akatysty.
  • Publikacja zawiera opracowania w układzie jedno-, dwu-, trzy- i czterogłosowym (zarówno w układzie "organowym", jak i charakterystycznym dla chórów, tj. SATB).

 

Utwory zostały uporządkowane według okresów roku liturgicznego i przeznaczenia, co sprawia, że śpiewnik jest praktyczny i łatwy w codziennym użytku.

 

Plusy:

  • Bardzo obszerny i uniwersalny materiał
  • Opracowania jedno- i wielogłosowe
  • Łączy pieśni tradycyjne i współczesne
  • Zawiera unikatowe dodatki, takie jak Pasja wg. św. Jana czy Exsultet
  • Wygodne opracowania dla chórów

 

Minusy:

  • Dwutomowe wydanie może być niewygodne w użytkowaniu - większa waga i cena
  • Część materiałów może być nieprzydatna w codziennej, "klasycznej" posłudze organisty

 

Więcej na temat śpiewnika "Niepojęta Trójco" na stronie Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny

 

Towarzyszenia organowe – Salezjańskie Szkoły Muzyczne w Lutomiersku

Śpiewnik „Towarzyszenia organowe” to wielotomowa seria wydawana przez Salezjańskie Szkoły Muzyczne w Lutomiersku, której celem jest podnoszenie poziomu muzyków kościelnych, a także kształtowanie estetycznej wrażliwości w liturgii.

 

Na całą serie składają następujące części:

  • Tom I - Adwent i Boże Narodzenie
  • Tom II - Wielki Post i Wielkanoc
  • Tom III - Pieśni eucharystyczne i do Serca Pana Jezusa
  • Tom IV - Pieśni przygodne
  • Tom V - Pieśni Maryjne
  • Tom VI - Nabożeństwa
  • Tom VII - Ewangelia w piosence
  • Tom VIII - Śpiewy religijne

 

Najważniejsze cechy tego śpiewnika to:

  • Gotowe opracowania czterogłosowe – harmonizacje autorstwa polskich muzyków salezjańskich (m.in. ks. A. Chlondowskiego, ks. I. O. Mańskiego, ks. K. Lewandowskiego, ks. Z. Malinowskiego, ks. M. Wyszogrodzkiego, ks. J. Kochańskiego czy ks. dra K. Dąbrowskiego).
  • Różnorodność harmoniczna – wiele pieśni ma kilka wariantów akompaniamentu, co daje organiście możliwość wyboru jednej albo stosowania różnych wersji w kolejnych zwrotkach!
  • Warianty melodyczne – niektóre pieśni mają kilka wariantów melodycznych, co ułatwia dostosowanie śpiewu do lokalnej tradycji panującej w danej parafii.
  • Przystępny poziom trudności – harmonizacje mogą być określone jako „dosyć proste”, dlatego świetnie sprawdzają się na początkowym etapie nauki gry.

 

Choć bardziej zaawansowani organiści mogą uznać niektóre harmonizacje za zbyt proste, dla początkujących muzyków ten zbiór może być świetnym startem w nauce gry akompaniamentu liturgicznego i cennym wsparciem w codziennej posłudze.

 

Plusy:

  • Gotowe opracowania czterogłosowe - można siadać i grać 😉
  • Różne warianty harmoniczne tych samych pieśni
  • Proste harmonizacje uławiające naukę gry akompaniamentu liturgicznego

 

Minusy:

  • Dla bardziej zaawansowanych muzyków niektóre opracowania mogą okazać się zbyt proste
  • Konieczność zakupu wielu tomów w celu skompletowania pełnego roku liturgicznego

 

Więcej informacji na temat serii "Towarzyszenia organowe" oraz przykładowe harmonizacje na stronie: Wydawnictwa Szkół Muzycznych w Lutomiersku
 

Śpiewnik pieśni kościelnych – Witold Zalewski

„Śpiewnik pieśni kościelnych na głos z towarzyszeniem organów” autorstwa dra hab. Witolda Zalewskiego to publikacja wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne z myślą o początkujących organistach. Kierowany jest do muzyków z przygotowaniem na poziomie szkoły muzycznej II stopnia, którzy potrzebują przystępnej bazy repertuarowej na cały rok liturgiczny.

 

Główne cechy śpiewnika:

  • Proste, czterogłosowe opracowania – pieśni zapisano w układzie czterogłosowym (bez pedału), co jest idealne dla osób, które dopiero rozpoczynają naukę gry w czterogłosie
  • Tonacje dostosowane do śpiewu – większość melodii została obniżona do wysokości wygodnych dla wiernych, co jest ogromnym ułatwieniem w codziennej posłudze

 

Autor podczas opracowywania śpiewnika opierał się przede wszystkim na „Śpiewniku kościelnym” ks. Jana Siedleckiego (wydanie z roku 1994), dokonując wyboru najczęściej używanych pieśni. W niektórych przypadkach sięgnął także dodatkowo po „Śpiewnik liturgiczny” (Lublin, 1991 rok), aby uwzględnić melodie, które utrwaliły się na stałe w praktyce liturgicznej.

Ciekawostką jest fakt, że w zbiorze znalazły się także pieśni o nieco "dyskusyjnych walorach estetycznych", ale tak głęboko zakorzenione w polskiej tradycji, że nie można ich było pominąć.

Co ważne podkreślenia - prostota opracowań nie sprawia, że można je grać bez odpowiedniego przygotowania!

 

Śpiewnik Pana Witolda Zalewskiego jest jedną z tych pozycji, które warto mieć zawsze pod ręką - używałem tego śpiewnika zamiennie ze śpiewnikiem "Śpiewajmy Bogu" Pana Rączkowskiego (następna pozycja w tym wpisie)!

 

Plusy:

  • Proste opracowania czterogłosowe - idealne dla początkujących organistów
  • Tonacje dostosowane do śpiewu
  • Niska cena w porównaniu z jakością i zawartością śpiewnika (powinien być droższy!)
  • Brak problemów z dostępnością śpiewnika
  • Oparty na śpiewniku o "ugruntowanej pozycji" 😉

 

Minusy:

  • Zawiera jedynie wybrane pieśni, a nie cały repertuar potrzebny organiście
  • Dla bardziej zaawansowanych organistów opracowania mogą być zbyt proste

 

Więcej informacji o śpiewniku Pana Witolda Zalewskiego na stronie Wydawnictwa PWM

 

Śpiewajmy Bogu – harmonizacje prof. Feliksa Rączkowskiego

Śpiewnik „Śpiewajmy Bogu” z pieśniami opracowanymi przez profesora Feliksa Rączkowskiego to – moim zdaniem – absolutny must-have dla każdego organisty!

Bardzo często wykorzystuje się właśnie ten śpiewnik podczas nauki w Diecezjalnym Studium Organistowskim (DSO), czyli ośrodkach kształcących organistów w zakresie liturgii i muzyki kościelnej. „Śpiewajmy Bogu” to uniwersalny śpiewnik kościelny dla organisty na niemal każdym etapie nauki i późniejszej posługi muzycznej. Początkujący mogą tu znaleźć proste, przejrzyste harmonizacje, a bardziej zaawansowani – materiał do studiowania i pogłębiania umiejętności gry.

 

Kluczowe cechy śpiewnika:

  • Pieśni w układzie czterogłosowym - przejrzysty, czterogłosowy układ organowy (bez pedału)
  • Bogata zawartość śpiewnika - części stałe, pieśni, nabożeństwa, psalmy, aklamacje itd.
  • Zróżnicowany poziom trudności - można napotkać harmonizacje łatwiejsze i trudniejsze do realizacji

 

Zawartość śpiewnika:

  • Części stałe Mszy Świętej
  • Msze polskie autorstwa ks. Pawlaka, ks. Piaseckiego, ks. Ścibora czy ks. Szumlewicza
  • Śpiewy łacińskie (np. Missa de Angelis)
  • Nabożeństwa, psalmy i odpowiedzi mszalne
  • Pieśni na cały rok liturgiczny

 

Uwaga!

Opracowania te są trudniejsze niż w serii „Towarzyszenia organowe” czy w "Śpiewniku pieśni kościelnych" Pana Zalewskiego!

 

Mój egzemplarz (Płock, rok 2009, wydawnictwo Hejnał) nosi ślady intensywnej pracy i wykorzystywania (notatki, jakieś oznaczenia, poprawki itd). To najlepiej pokazuje, jak bardzo i jak często z tego śpiewnika korzystałem. 😉

 

Plusy:

  • Gotowe opracowania czterogłosowe
  • Spora zawartość różnych materiałów przydatnych organiście
  • Idealny do rozwijania umiejętności gry w czterogłosie
  • Brak problemów z dostępnością

 

Minusy:

  • Sporadycznie może brakować niektórych pieśni
  • Dla zupełnie początkujących może być zbyt wymagający

 

Śpiewnik "Śpiewajmy Bogu" na stronie Wydawnictwa WAM
 

„Śpiewnik kościelny” – ks. Jan Siedlecki

W moim zestawieniu śpiewników to najlepsza pozycja, z której korzystałem do dziś. Jego znaczenie potwierdza fakt, że „Śpiewnik Kościelny" ks. Siedleckiego został zatwierdzony przez Episkopat Polski jako ogólnopolski śpiewnik liturgiczny!

To publikacja z niezwykle bogatą, niemal już 150-letnią historią (od 1876 roku). Śpiewnik wciąż ewoluuje, odpowiadając na zmiany w liturgii i języku. Nad kształtem merytorycznym czuwa szerokie grono konsultantów - nie tylko praktyków, ale także liturgistów czy muzykologów. Każdy dział opracowany jest starannie i z dbałością o prawidłowy podział (przykładowo rozdzielono kolędy od pastorałek).

 

Cechy śpiewnika ks. Siedleckiego:

  • Zawiera bardzo dużo materiałów i przeróżnych pieśni na cały rok liturgiczny (zarówno dawnych jak i współczesnych)
  • Każdą część poprzedza wprowadzenie, które wyjaśnia istotę danego okresu liturgicznego itp.
  • Dopracowano teksty, aby były zgodne z zasadami języka polskiego, jednocześnie z zachowaniem szacunku do tradycji
  • Zadbano o odpowiedni dobór tonacji - wygodnych do grania i śpiewania
  • Znajdziesz tu wyłącznie linię melodyczną i tekst - bez akordów, harmonizacji itd.
  • W niektórych pieśniach zastosowano dwugłos
  • Kolejne dodruki tych samych wydań skupiają się na usuwaniu zauważonych błędów oraz uzupełniania braków
  • Nowe wydania ukazują się co 15-20 lat

 

Śpiewnik występuje w kilku wersjach:

  • z nutami (dodatkowy duży format jest szczególnie przydatny dla organistów)
  • bez nut
  • elektroniczny (w formacie PDF)
  • na rzutniki

 

Co ciekawe, to śpiewnik papierowy występuje w dwóch wariantach - z papierem białym (zwykłym) i biblijnym (cieńszym)! 

 

Uwaga!

Ten śpiewnik jest dla zaawansowanych organistów – znajdziesz w nim tylko linię melodyczną i tekst - bez gotowych akordów czy harmonizacji (poza dwugłosem w niektórych pieśniach).

Moim zdaniem to śpiewnik na ostatni etap edukacji i w późniejszej praktyce. Najpierw warto nauczyć się akompaniamentu z gotowych opracowań (śpiewniki z układem czterogłosowym), a dopiero później przejść do samodzielnej harmonizacji z „Siedleckim”. Umiejętność improwizacji również będzie tu bardzo przydatna.

 

„Śpiewnik kościelny” ks. Siedleckiego to absolutny fundament, ale tylko dla tych, którzy już faktycznie opanowali podstawy harmonii, prowadzenia głosów itd. Dla mnie ten śpiewnik był i nadal jest codziennym towarzyszem. 🙂

 

Plusy:

  • Oficjalny i ogólnopolski śpiewnik, który został zatwierdzony przez Episkopat
  • Bardzo bogaty repertuar dawnych i współczesnych pieśni oraz innych materiałów przydatnych organiście
  • Wiele dostępnych formatów (papierowe i elektroniczne)
  • Bardzo popularny w środowisku muzyków kościelnych
  • Wszystko w jednym tomie - brak konieczności noszenia kilku śpiewników

 

Minusy:

  • Brak akordów i harmonizacji, co wymaga samodzielnego opracowania - może być to utrudnieniem dla osób początkujących

 

Spis treści, nagrania pieśni i inne informacje na oficjalnej stronie Śpiewnika ks. Siedleckiego
 

„Śpiewnik kościelny z akordami” - Rafał Piwowarczuk

Po tym, jak opowiedziałem Wam o różnych śpiewnikach, które towarzyszyły mi przez lata na różnych etapach mojej muzycznej posługi, chciałbym na koniec przedstawić coś szczególnego dla mnie - mój własny, autorski projekt.

Mój śpiewnik powstał jako odpowiedź na realne potrzeby, które widziałem w swojej posłudze jako organista, a później w trakcie prowadzenia darmowego kursu gry na organach na moim kanale YouTube.

Przedstawiam Wam „Śpiewnik kościelny z akordami” - narzędzie uniwersalne, które stworzyłem z myślą o organistach, pianistach, gitarzystach, a także o scholach i zespołach parafialnych.

 

Dlaczego akordy, a nie czterogłos?

Klasyczne opracowania czterogłosowe są niezwykle wartościowe, ale często narzucają gotowe rozwiązania i w pewnym sensie nas "ograniczają". Chciałem dać muzykom więcej swobody i przestrzeni do twórczego rozwoju, pracy nad improwizacją itd.

 

Zapis akordowy:

  • Daje możliwość dopasowania harmonii do własnych preferencji,
  • Zachęca do eksperymentowania i wchodzenia w świat improwizacji,
  • Rozwija słuch muzyczny poprzez aktywne słuchanie
  • Uczy świadomego prowadzenia głosów w oparciu o akordy, a nie "tylko" czytania i odgrywania nut.

 

Moim celem było stworzenie śpiewnika, który nie tylko ułatwia grę, ale też inspiruje do szukania własnego stylu i brzmienia.

 

Czym różni się mój śpiewnik z akordami od innych tego typu?

W swoim śpiewniku starałem się zastosować akordy dużo częściej, przez co uzyskujemy "pełniejsze" brzmienie. Dodatkowo nie ograniczałem się wyłącznie do trzech podstawowych akordów (tonika, subdominanta i dominanta), przez co zyskujemy znacznie ciekawszy przebieg harmoniczny. 🙂

 

Cechy śpiewnika z akordami:

  • Ponad 160 najpopularniejszych pieśni kościelnych na wszystkie okresy liturgiczne
  • Linię melodyczną (nuty), tekst oraz akordy do każdej pieśni
  • Wygodne tonacje do śpiewu
  • Interaktywny, alfabetyczny spis treści – klik i od razu jesteś przy wybranej pieśni
  • Przejrzysty układ + możliwość wydruku całości lub pojedynczych stron
  • Alternatywne warianty akordów oraz moje osobiste wskazówki dotyczące harmonizacji

 

Czy to śpiewnik dla Ciebie?

Tak, jeśli:

  • Grasz na organach, pianinie lub gitarze i chcesz mieć więcej swobody,
  • Prowadzisz scholę lub zespół i chcesz wreszcie mieć cały repertuar w jednym miejscu,
  • Cenisz wygodę interaktywnego PDF-a zamiast ton kserówek.

 

Cena śpiewnika kościelnego z akordami:

Śpiewnik dostępny jest obecnie wyłącznie w formacie PDF w niskiej cenie, wynoszącej 47 zł. Kupując go przez mój Sklep Patronite, nie tylko zyskujesz praktyczne narzędzie, ale też wspierasz moją działalność edukacyjną i dalszy rozwój kanału muzycznego.

🙏 Dziękuję za każde wsparcie – naprawdę ma ono ogromne znaczenie!

 

Plusy:

  • Ponad 160 najbardziej znanych pieśni kościelnych z nutami, tekstem i akordami
  • Interaktywny, alfabetyczny spis treści
  • Uniwersalność - dla organistów, pianistów, gitarzystów itd
  • Alternatywne warianty akordów oraz wskazówki wykonawcze i sugestie
  • Wygodne tonacje
  • Łatwy kontakt z autorem śpiewnika w razie wątpliwości lub pytań 😀
  • Format PDF umożliwia korzystanie ze śpiewnika na smartfonie, tablecie, komputerze, a także wyświetlanie go na projektorze
  • Dosyć niska cena i nieograniczona dostępność 😉

 

Minusy:

  • Brak nut w układzie czterogłosowym, co wymaga samodzielnej harmonizacji i prowadzenia głosów
  • Na chwilę obecną brak oficjalnego wydania papierowego

 

👉 Więcej informacji na temat „Śpiewnika kościelnego z akordami”

 

Jak wybrać najlepszy śpiewnik kościelny dla organisty?

Wybór śpiewnika zależy od Twoich potrzeb, umiejętności i środowiska, w którym się poruszasz. Dobrze jest mieć co najmniej dwa różne śpiewniki (np. Panów Witolda Zalewskiego i Feliksa Rączkowskiego), aby móc porównywać różne opracowania, a w razie potrzeby zamiennie je stosować. Dzięki temu będziesz mógł elastycznie dobierać harmonizacje do swoich możliwości i predyspozycji.

Jeśli umiesz już samodzielnie harmonizować, to wystarczy Ci tylko jeden śpiewnik - ks. J. Siedleckiego. Znajdziesz tam (prawdopodobnie) wszystko, co może być potrzebne organiście w posłudze.

Najważniejsza jest jednak praktyka - jeśli nie będziesz ćwiczyć, to nawet najlepszy śpiewnik nie sprawi, że magicznie staniesz się wybitnym organistą.

Jeśli chcesz podnieść swoje umiejętności gry na organach w czterogłosie, to zajrzyj na moją podstronę, na której zamieszczam darmowe nuty na organy w układzie czterogłosowym. Dzięki tej stronie porównasz różne podejścia do tych samych pieśni, a kolejne opracowania już wkrótce. Jeśli jednak chcesz posłuchać jak te opracowania brzmią, to zapraszam Cię tutaj: nuty na organy kościelne YouTube. 😊

 

Wszystkiego dobrego! 😉

19 września 2025
Zdjęcie profilowe autora strony - Rafała Piwowarczuka

Rafał Piwowarczuk

Pasjonat, który nieustannie eksploruje muzyczne ścieżki. Jego podejście, oparte na wręcz koleżeńskiej relacji podczas dzielenia się wiedzą motywuje innych do odkrywania nowych horyzontów i podnoszenia swoich umiejętności.

Znajdź mnie w innych mediach:

Kanał YouTube Rafał Piwowarczuk
Rafał Piwowarczuk - Konto TikTok
Rafał Piwowarczuk - Instagram
Keyboard, pianino, organy - grupa muzyczna na Facebook